Desigur ca nu se putea sa ratez asa ceva, adica sa vizitez Muzeul Vinului aflat la vreo 5km de noi si sa incerc o degustare a celui mai deosebit si laudat vin grecesc – vinul "vulcanic" de Santorini (am incercat chiar de la ora 8, dar nu am reusit sa intru decat de la 10 cand se si deschidea). Mi-a placut mult, nu numai pentru ca am avut degustare la dublu (Cris nu s-a bagat nu pentru ca nu i-ar fi placut, mai ales vinul de desert, ci poate din princina orei matinale), dar si pentru ca am descoperit un mod inedit de a creste vita si a face vin pe acest sol vulcanic (suntem deasupra unui crater).
 
Pe scurt, vita nu se curata si leaga de araci ca in orice alta parte din lume, nu are butuci grosi (eu unul nu stiam pana in Santorini de tehnica asta) ci se lasa sa creasca pe pamant in rotocoale ca un butoi. Motivatia: sunt vanturi puternice si nici nu poate creste adanc in pamant, prin metoda asta fiind putin ferita. O alta chestie: solul (piatra mai bine zis) e atat de arid incat trebuie sapat de trei ori pe an (poate de aceea butucii – impropriu, sunt plantati la distanta semnificativa unul de celalalt) folosind magari, inca. Din cauza soarelul continuu si torid recolta e timpurie (la inceput de august).
 
E plin de crame si vii afaceri de familie, dar muzeul apartine Koutsoyianopoulos-ilor, cei care au pus bazele exportului si notorietatii vinului din insula inca din 1880 si probabil ca sunt destul de celebri in lumea lui Bachus. Am vazut cum se face vinul lor in detaliu, am invatat si ceva istorie si, mai ales, m-am convins ca intr-adevar are un gust deosebit. Nu am gustat ceva similar pana acum: este foarte aspru, dar in acelasi timp cu o aroma bogata care iti umple papilele gustative. Procesul de fermentatie si tipul de struguri, am fost asigurati, sunt diferite. Nu sunt mare priceput, dar sunt convins ca intuitia m-a ghidat bine. Chiar si vinul de desert (comercializat doar in bodega muzeului si crama familiei!!!! si lasat la dospit 10 ani – noi am fost serviti ca toti invitatii muzeului cu unul din 1999) a fost deosebit – peste ce am baut in Porto! Asta da primire, chiar m-am simtit special la degustare.